Vakantiebestemming: camping Union Lido Italie, Adriatische kust

Aan het einde van de maand mei zijn we voor twee weken naar het zonnige Italië vertrokken en zijn we voor het eerst zo ver met de auto weggegaan en ook voor het eerst hebben we een familiecamping aangedaan in plaats van een oh-zo vertrouwde all-in vakantie. We hebben een fantastische vakantie gehad!

Zomaar een hotelletje of een last-minute nemen doen we nooit. Ik besteed veel tijd aan de zoektocht voor een perfecte vakantie: Van het lezen van recensies tot aan de vergelijking van kleine details. Dit jaar leek het ons leukom iets te kiezen waar onze twee kleine kinderen zich konden vermaken, maar ook onze hond. Een lange vakantie waarin je niets hoeft, maar waar wel genoeg te doen is. Ik kwam uit bij diverse campings en omdat we ook nogal van luxe houden heb ik een aantal 5* zogenaamde Glamping’s geselecteerd.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor Italië, aan de Adriatische kust. Daar zijn veel leuke campings te vinden, maar waar niet overal honden op konden. Iemand wees mij op de camping Union Lido en ik was gelijk verkocht. Dat het bijna 1.400 km ver weg is en dat we een lange autorit moesten gaan maken hield ons niet tegen. Uiteraard ben ik ook op zoek gegaan naar de goedkoopste aanbieding, maar op de Nederlandse markt biedt Vacanselect  een mobile home aan op Union Lido in de DogCamp area. Verder hoefde ik niet te zoeken en wat een geluk! Er waren namelijk nog zelfs twee weken vrij om te boeken, net iets buiten het seizoen (20 mei-3 juni). Dat scheelt natuurlijk een hoop kosten, maar ook in de drukte. Het weer was er prachtig, elke dag boven de 26 graden en koud water hadden we zeker niet, waarbij wanneer het weer iets minder zou zijn, er verwarmde zwembaden aanwezig waren.

Onze autorit hebben we in twee dagen opgesplitst met de overnachting halverwege de reis. Ik gebruik altijd booking.com voor de actuele hotelaanbiedingen en ik werk vooral met de kaart omdat ik dan niet gebonden ben aan een bepaalde stad en dat kan zeker in prijs schelen! Een handige tip: Reis je met twee kleine kinderen (4 en 2 jaar in dit geval) neem gewoon een tweepersoonsbed met als optie een extra grote bed. Dat scheelt echt enorm veel in prijs en de kinderen kunnen toch wel een nachtje bij ons in bed. Lekker gezellig. O ja, de hond ging ook mee dus we pasten er zelfs met zijn 5’en in. Wat ook aan te raden is, is een hotel met ontbijt en voortreffelijke koffie. Het Hotel H+ Nurnberg waar we verbleven kostte ons toen maar 86 euro per nacht in totaal en ze serveren de beste cappuccino ever!

Bij aankomst op de camping was het al donker geworden en wat waren we blij verrast met een totaal nieuw huisje (we waren pas de 2e gasten): alles modern, schoon en nieuw. De zogenaamd mobile home is ruim voldoende voor een gezin van 3 volwassen kinderen en een grote hond. Er zijn twee slaapkamers met elk een aparte douche en wc. Er is zelfs een nespresso apparaat en een bbq op gas aanwezig. Wat ik een beetje gemist heb is een vaatwasser. Zo, dat is dan voor ons, de mensgasten. Je beste vriend, jouw hond, heeft dan (bijna) deandere helft van het huisje in zijn bezit: Een enorm afgesloten hok op het terras waarvan de hond doormiddel van schuifdeuren naar binnen kan lopen, douchen in enorme doucheruimte en vervolgens met de schuifdeuren in huis lekker kan chillen. OMG luxe, toch! Ik moest er echt een paar dagen aan wennen en onze hond Bucksie(‘Baksie’), die heeft dé vakantie van haar leven gehad: Een verwarmd zwembad voor honden, het strand, een wellness, een shop en bar, meer dan dat heeft een hond niet nodig!

We hebben ons geen minuut verveeld op de camping. Er is van alles te doen en te zien: Het terrein is enormgroot en het is aan te raden om gebruik te maken van een step/loopfiets/fiets voor kinderen en/ofvolwassene. Met maar liefst twee grote aquaparken voor verschillende leeftijden, waarvan het aquapark voor de kleintjes compleet voorzien is van wit superfijn en zacht zand, ook de bodem van de baden (vergeet niet jouw zonnebril vanwege de schittering van het witte zand). Veel glijbanen voor Belle waar een 4-jarige zelfstandig vanaf kan, maar ook voor volwassenen. Lotus is 2 jaar en zelfs zij had veel plezier met de kleinere glijbanen en de badjes met 40cm diepte. Ook is er natuurlijk het geweldige lange strand, een grote springkussen-speelplaats,een klein pretparkje en een gratis treintje die jou met gezin door de hele camping rondrijdt. Ook is er de mogelijkheid om aan de overkant van de weg bij een manege pony of paard te rijden.

Van het Italiaanse ijs heb je nooit genoeg en is op meerdere plekken verkrijgbaar. Ook zijn er diverse shops, winkels en restaurants waar je van alles kunt krijgen. Voor de grotere (goedkopere) boodschappen ga je met de auto naar de vele grote plaatselijke winkels. Er zijn diverse speeltuinen aangelegd en de animatie en minidisco voor kinderen was top!
Union Lido is een echte 5*camping die een top service aanbied. Het enige minpuntje is dat ze bij aankomst alle paspoorten in beslag nemen die je volgens de regels pas terugkrijgt bij het vertrek. Stennis maken heeft geen zin,maar de eerst volgende dag kan je de paspoorten al terugkrijgen als je toestemt met het afgeven van een kopie van één paspoort en een kopie van de creditcard.

O ja een dagje Venetië is een echte aanrader: Met de auto een halfuurtje naar de pier en van daaruit voor 7,50 euro pp retour nog eens een halfuurtje met de boot ben je in het prachtige altijd toeristische Venetië. Een tip die ik heb wat deze mooie stad betreft: Neem een step mee voor de kinderen want dit is een echte musthave voor deze citytrip.

Credits: fotografie ©minibelle.nl

@minibelle.nl-6458a@minibelle.nl-a@minibelle.nl-aa@minibelle.nl-6648a@minibelle.nl-6721a@minibelle.nl-aaa@minibelle.nl-aaaa@minibelle.nl-7499a